Nejpodivnější babské rady na imunitu.

Ocitnout se u doktora poprvé v 80 letech nebo až “na smrtelné posteli” – to dřív nebylo výjimkou. Dnes se divíme, jak odolný imunitní systém měli v porovnání s námi naši předkové, kteří v mládí zažívali nejen spoustu fyzické práce, ale často také období intenzivního nedostatku jídla. Stejně tak o dnešní kvalitě a dostupnosti lékařské péče si lidé před 100 lety mohli nechat zdát. Nezbývalo tedy, než si vypomoci osvědčenými “babskými radami” pro pevné zdraví, z nichž některé se dochovaly dodnes. Vybrali jsme pro vás několik těch nejbizarnějších.


Panáka slivovice každé ráno

V očích některých pradědečků či prababiček jsou domácí pálenky ty nejlepší vitamíny na imunitu, co svět světem stojí. Ideálně do sebe “kopnout štamprli” hned po ránu. Dezinfekční účinky tvrdému alkoholu sice nelze upřít, nicméně každodenní konzumaci z preventivního hlediska bychom raději nedoporučovali :)

Jez syrový česnek

“Kdo jí cibuli, k tomu nechodí lékař – kdo jí česnek, k tomu nechodí nikdo.” :) Syrový česnek skutečně obsahuje bohatou míru antioxidantů či přírodní vitaminy A, B, C a E. Jeho intenzivní silice působí dráždivě nejen pro čichové buňky, ale i pro osoby s citlivým trávením. Spíše než přežvykování syrových stroužků proto vyzkoušejte například pomazánku s trochou nastrouhaného česneku, nebo si česnekem lehce potřete topinku.

Žvýkej luční květy

“Kdo spolkne první tři pampelišková poupata, co na jaře najde, zůstane po celý rok zdravý.” Kéž by to bylo tak snadné. Nicméně něco pravdy na tomto pořekadle skutečně je: Květy pampelišky totiž obsahují antioxidanty, a to v podobě flavonoidů. Posílit obranyschopnost dovedou podobně i květy sedmikrásek, které se nejlépe vyjímají v jarním salátu, nebo jako ozdoba na namazaném plátku chleba.

Popal se o kopřivy

“Nebreč, aspoň nebudeš marodit”. Případně “nebudeš mít revma.” Taky vám to v dětství říkali, když jste se spálili o kopřivy? Je to bohužel mýtus, i když kopřiva naší imunitě opravdu prospívá. Jen v mnohem příjemnější formě horkého nápoje nebo na talíři (třeba jako alternativa špenátu). Kopřiva pomáhá při virových i bakteriálních onemocněních, odstraňuje únavu a pocit vyčerpanosti a má také vysoký obsah železa.


Komu nevoní česnek a nechutná kopřiva (nebo naopak), může vyzkoušet některý z modernějších přípravků na podporu imunity. Třeba inovaci z naší dílny: rozpustný nápoj Astaforce, který je nejen na přírodní bázi, ale navíc i skvěle chutná.