Chcete na jaro podpořit svou imunitu?

O důležitosti podpory imunity obzvláště v posledních dvou letech slyšíme často, a to je – nehledě na okolnosti – dobře. Péče o naše zdraví je zcela nezbytná a silná obranyschopnost má v tomto ohledu klíčovou roli. Jaro je přitom ideálním obdobím, kdy na zdravých návycích zapracovat. Podívejte se na 7 tipů pro zdravý životní styl, díky nimž si můžete dopomoci k pevné imunitě.

1. Dodávejte tělu antioxidanty

Pro vybudování silné imunity by náš organismus měl mít k dispozici dostatek antioxidantů, mezi které patří například vitamín C a E, betakaroten, selen, zinek, resveratrol či astaxanthin. Poslední jmenovaný je přitom vůbec nejsilnějším přírodním antioxidantem: je například 6000krát silnější než vitamín C. Astaxanthin chrání buňky před oxidativním stresem, zrychluje imunitní odpověď, posiluje obranyschopnost, udržuje ji v rovnováze a zvyšuje produkci protilátek. 

2. Jezte zdravě

Vzhledem k tomu, že drtivá většina buněk našeho imunitního systému sídlí ve střevech a že ze stravy přijímáme většinu nutných živin, je zdravý a vyvážený jídelníček opravdovým základem silné obranyschopnosti. Obecným základem je hodně čerstvé zeleniny a ovoce, obojí ideálně sezónní, luštěniny, ořechy a semena, celozrnné potraviny, tučné mořské ryby, dostatek probiotických a prebiotických potravin, a naopak málo soli a málo cukru. Z tuků omezte hlavně nasycené a trans tuky. V jídle můžete svému tělu dodat i zmíněné antioxidanty. Například nejsilnější přírodní antioxidant astaxanthin se vyskytuje ve sladkovodních řasách, droždí, mase lososů a pstruhů nebo krevetách. Na vitamín C jsou bohaté šípky či rakytník, selen zase dodají paraořechy, čočka, hrušky, lesní houby nebo vaječný žloutek.

3. Dodržujte pitný režim

Adekvátní přísun tekutin je pro náš organismus důležitý. Tekutiny jsou nezbytné během celého procesu trávení potravy, zejména pak v momentě, kdy dochází ke vstřebávání živin do krevního řečiště. Pravidelný pitný režim zároveň pomáhá tělo detoxikovat. Nejvhodnější tekutinou je čistá kvalitní voda, dobře však poslouží i neslazené čaje, minerální vody nebo káva, ovšem v doporučovaném množství. Ta je totiž poměrně bohatá na antioxidanty. Tyto prospěšné látky najdeme i v zeleném nebo pampeliškovém čaji, nápoji matcha, ve víně či šťávě z červené řepy. V podobě nápoje si lze dopřát i nejsilnější antioxidant astaxanthin, a to díky jedinečné práškové formě doplňku stravy Astaforce.

4. Nekuřte a s alkoholem opatrně 

Kouření a nadměrná konzumace alkoholu jsou jedněmi z nejnezdravějších zlozvyků, které s sebou nesou širokou škálu negativních dopadů na celkové zdraví a kondici. Mimo jiné přispívá kouření i ke zvyšování oxidačního stresu v organismu. 

5. Buďte aktivní 

Pohyb imunitnímu systému prospívá v mnoha ohledech: zvyšuje prokrvení, pomáhá dostat bakterie a viry z dýchacích cest, snižuje hladinu stresových hormonů. Tělesná aktivita má blahodárný vliv na kosti, svaly i klouby, zvyšuje výkonnost, zlepšuje okysličení, redukuje tukovou tkáň a vyplaví do organismu blahodárné hormony, které posílí psychiku. Ideální je kombinace aerobního a silového cvičení, a to pravidelně, alespoň dvě hodiny každý týden. 

6. Dostatečně spěte 

Kvalitní spánek je základem pro fungování celého našeho organismu. Jeho nedostatek přináší celou řadu negativních projevů. Mimo jiné může zvyšovat inzulinovou rezistenci a přispívat tak k rozvoji diabetu, zvyšuje riziko propuknutí infekcí, je jedním z rizikových faktorů pro rozvoj nadváhy a také oslabuje imunitní odezvu. 

7. Relaxujte a pečujte o svoje mentální zdraví 

Imunitu ovlivňuje i náš psychický stav, především dlouhodobý a chronický stres. Naučte se tedy stres odbourat, relaxujte, odpočívejte – ať už aktivně, nebo pasivně. Ideální je mít koníčky, jimiž dovolíte své mysli odpoutat se od každodenních záležitostí. Také můžete zkusit meditaci, jógu nebo aromaterapii. Podstatné je i pracovat na vztazích a snažit se udržovat dobré sociální vazby. Pohodové chvíle s rodinou a přáteli jsou i dle odborníků pro mentální zdraví velice přínosné.