Čeká vás návrat z dovolené do práce? 3 tipy, jak neonemocnět ze stresu.

Léto a dovolená byly dobou odpočinku a nabírání nových sil. Návrat do pracovního procesu však může přinést i únavu a stres, se kterým přichází dlouhodobé zdravotní problémy. Víte, jak se stresu z práce vyhnout? A víte, jak se bránit nemocem, které z něj mohou vzejít? Máme pro vás tři tipy, které vám pomohou se se stresem lépe poprat.

Stres a jeho důsledky

Stres na nás útočí všude. V práci, doma, i ve společnosti. Není možné se mu dost dobře vyhnout. Je však možné omezit jeho následky. Nemoci, které ze stresu vychází, jsou označovány jako civilizační choroby. Že na vaše zdraví neblaze působí právě stres, můžete zjistit různými způsoby. Záleží na tom, jak se s ním zvládá váš organismus poprat a jak působí na vaše tělo. Může se projevit bušením srdce, bolestí hlavy, únavou a poruchami spánku, bolestmi na hrudi atd. Těchto „příznaků“ je spoustu. My se ale zaměříme především na to, jak ze stresu neonemocnět, zvýšit energii a posílit imunitu.

Jak řešit stresovou situaci

Základem je naučit se zvládat stresové situace, na které vaše tělo okamžitě začne reagovat některými výše uvedenými příznaky. Pokud je to možné, je ideální stresovou situaci ihned opustit a dostat fyzické příznaky stresu pod kontrolu. Někomu pomáhá začít soustředěně a zhluboka dýchat, jinému myslet na příjemnější věci. Faktem je, že když se naučíte zklidnit svou mysl, bude se i stresová situace jevit pozitivněji.

3 tipy jak odbourat stres

Pokud se ve stresu ocitáte dlouhodobě, měli byste se zamyslet nad tím, jak svou situaci změnit. Někdy je potřeba udělat razantní kroky, jindy stačí maličkosti a stres zmizí sám. Ideálním řešením je stres odstranit a třeba i změnit životní styl. Jenže ne vždy je takové řešení možné. Proto je nutné najít si čas sami pro sebe a více pečovat o své tělo a zdraví.

Pravidelný režim a pestrá strava

Doporučuje se především pravidelný pitný i stravovací režim a dostatek času a klid na jídlo a odpočinek. Nejezte za pochodu. Odložte u jídla mobilní telefony, noviny apod. Věnujte se plně svému jídlu a vnímejte, co jíte a jak to chutná. Nejen, že si jídlo více užijete, ale vaše tělo bude na vědomě snědenou stravu reagovat lépe. Zklidníte se a soustředíte se na to podstatné. Pokud máte rodinu nebo partnera, naplánujte si společné snídaně a večeře a o víkendu i obědy. Věnujte se svým blízkým. I to bude mít pozitivní vliv na vaši duši a problémy budou odsunuty do pozadí. Vyhněte se však u jídla komunikaci o problémech v práci, známkách ve škole svých ratolestí apod.

Když už je řeč o jídle, snažte se jíst, pokud možno, zdravé potraviny a vyhýbat se alkoholu, kouření apod. Přemýšlejte nad tím, co si naservírujete. Najděte si čas a připravujte si jídlo sami. Bude chutnější a zdravější než jídla z fast foodu. A také vaření odvede vaše myšlenky od stresujících podnětů. Třeba v něm najdete zálibu a stane se vaším novým koníčkem.

Čas na odpočinek a koníčky

Když už píšeme o koníčcích, i ty jsou důležité. Nenechte se strhnout pracovními problémy a nechávejte je v práci. Jakmile zavřete dveře kanceláře nebo překročíte práh svého zaměstnání, zhluboka se nadechněte a s výdechem nechte vše „pracovní“ na další den. Vstupujete do druhé poloviny dne, kdy se budete věnovat rodině a sami sobě.

Ani doma byste se neměli nechat zahltit rodinnými povinnostmi. Udělejte to nejnutnější a nechte si nějaký čas pro sebe. Máte psa? Vezměte ho na procházku a užívejte si čerstvý vzduch a ticho přírody. Snažte se o vědomou chůzi a vnímejte přírodu kolem sebe. Nechte doma mobil, ať vás nikdo neruší. V lese zhluboka dýchejte. Vůně lesa je uklidňující a vy načerpáte klid i novou energii. Zkusit to můžete i s běháním, jízdou na kole apod. Někomu pomáhá procházka v lese, jiný dává přednost vyplavení endorfinů při cvičení. Důležité je vypnout problémy a soustředit se na sebe a své tělo. A především si užít to, co vás baví. Ať už je to sport, malování nebo poslech oblíbené hudby.

Před spaním můžete místo mobilního telefonu nebo televize sáhnout po knize. Čtení zlepšuje náladu a snižuje stres. Navíc vás příjemně zklidní a navede ke snadnějšímu usínání. Spánek je pro naše tělo velice důležitý, obzvláště, když se ocitáme ve stresu – ať už v tom krátkodobém nebo dlouhodobém.

Posílení imunity a odbourání stresu

I když budete pravidelně a zdravě jíst, věnovat čas sami sobě a třeba i meditovat, je dobré tělu dodávat potřebné vitamíny ještě jiným způsobem. K tomu jsou ideální doplňky stravy. Možná si říkáte, že když jíte pravidelně ovoce, zeleninu, mořské plody apod., máte vitamínů dostatek. Jenže stres nás může doslova vysávat, a tak je dobré přidat k běžné stravě i nějaký ten účinný doplněk stravy.